Kattencastratie project voor katten van minima

Katteneigenaren

LAATSTE NIEUWS!
Het Kattencastratie project is op 8 oktober 2025 van start gegaan in Almere en gaat starten op 10 november in Amersfoort!

Bij acceptatie door de organisatie van jouw aanvraag krijg je een bevestiging per email met daarin de waardebon(nen) met unieke code per kat, zodat je een afspraak kunt maken met een deelnemende dierenkliniek voor de behandeling van jouw kat(ten). 

Voor Almere kun je van 8 oktober tot en met 15 november 2025 een waardebon aanvragen.

Voor Amersfoort kun je van 10 november tot en met 19 december 2025 een waardebon aanvragen. 

Na deze termijn is het maken van een afspraak niet meer mogelijk. Wél heeft de dierenkliniek na deze periode extra ruimte om een behandeling in te plannen. Neem contact op met de kliniek om de afspraak te maken en geef aan dat je kater of poes (als dat nog niet is gebeurd) ook gelijktijdig mag worden gechipt. Laat de mail met de waardebon(nen) zien op je telefoon aan de balie assistent van de dierenkliniek. 

De mail met daarin de waardebon bevat jouw naam, unieke code en de vermelding castratie/sterilisatie van een kater/poes, incl. chippen. Je ontvangt bij aanvraag voor meer dan een kat apart een mail met een extra waardebon.

Afspraak maken met een dierenkliniek: lees onder ‘Hoe vind ik een dierenkliniek?’

Controleer je spambox op ingekomen mail svp.

Het kan voorkomen dat je  foutief de aanvraag hebt gedaan en een waardebon hebt ontvangen voor bijvoorbeeld een kater, maar het nodig hebt voor een poes. De ontvangen waardebon kan je gebruiken en je kunt een afspraak maken bij een kliniek. Geef dan wel aan welk dier moet worden behandeld. Informeer onze organisatie per mail via aanvraag@kattencastratie.nl bij welke dierenkliniek je de afspraak hebt gemaakt en geef ons ook het nummer van waardebon. Wij informeren de kliniek tijdig over de wisseling. Let op! Anders is de waardebon bij het brengen van je kat niet geldig voor het dier dat moet worden behandeld en wordt het afgewezen. 

De periode dat de waardebon geldig is staat op de aan jou gestuurde waardebon. Binnen deze tijd moet je telefonisch een afspraak hebben gemaakt met de kliniek. Houd er rekening mee dat je tijdig telefonisch een afspraak maakt zodat de kliniek voldoende tijd heeft om de operatie te plannen. 
De dierenarts kan jouw afspraak nog op een later moment plannen, omdat zij extra tijd krijgen voor de behandeling van dieren bij grote drukte.
 Maar dan moet de afspraak door jou wel binnen de datum die op de waardebon staat zijn ingepland. Nadrukkelijk wordt nog gemeld: het gaat hier om de uiterlijke periode voor jouw telefoontje met de dierenkliniek voor het inplannen van de afspraak. 

Het is aan de dierenkliniek om een behandeling te weigeren. Hierover kan met de stichting overleg worden gevoerd. De stichting kan de geldigheid van de waardebon op dat moment intrekken. 

Een ontvangen waardebon waarvoor nog geen afspraak telefonisch is gemaakt met de dierenkiniek binnen de vastgestelde termijn kan niet meer worden gebruikt en komt te vervallen.  

De waardebon(nen) kunnen niet ingewisseld worden voor geld. De waardebon is alleen te gebruiken voor behandeling van jouw kat(ten)

Als je de waardebon(nen) met uniek nummer niet hebt ontvangen in jouw mail, dan kan het zijn dat ze direct in de spambox zijn gekomen. Check dat eerst. Stuur anders een mailtje naar aanvraag@kattencastratie.nl met jouw telefoonnummer, dan bespreken wij met jou hoe wij de gratis waardebon(nen) bij jou kunnen aanleveren.

Klik op onderstaande link en zoek op de kaart een deelnemende dierenkliniek in jouw gemeente. 

Een dierenkliniek met op de kaart een groen gekleurde pin heeft nog ruimte open voor het maken van een afspraak. Een grijze pin betekent dat er geen ruimte meer is voor nieuwe afspraken. 

Een afspraak dient altijd eerst telefonisch te worden gemaakt met de kliniek. Geef ook direct aan de assistent aan dat je een waardebon hebt ontvangen voor deelname aan het kattencastratie project.

Geef aan of je komt voor de GRATIS castratie van een kater en/of sterilisatie van een poes en -als dat nog niet is gebeurd- ook het GRATIS laten chippen en registreren.

Het is belangrijk dat de kat een goede gezondheid heeft, anders kan er niet worden geopereerd. De dierenkliniek kan dan je kater of poes weigeren te behandelen. 

Bekijk hier de deelnemende dierenklinieken in jouw gemeente (klikken)

  • Je ontvangt van de organisatie een waardebon (of waardebonnen) met unieke code voor gratis behandeling van de kat(ten) en gratis chippen. 
  • Er dient altijd eerst telefonisch een afspraak te worden gemaakt met de dierenkliniek voor de behandeling. De kliniek reserveert dan een datum wanneer de behandeling van jouw kat kan plaatsvinden. De behandeling kan door de kliniek op een later moment worden gezet.
  • Kun je voor jouw kat(ten) geen eigen vervoer regelen en is er niemand in de omgeving die kan helpen? Geef dat aan bij de aanvraag van je waardebon(nen). In uitzonderingsgevallen kunnen we proberen vervoer te regelen. Helaas zal dat niet altijd lukken.  
  • Geef bij het maken van een afspraak aan de dierenkliniek aan of de kat in goede conditie is. Let ook op dat de kat geen vlooien heeft. Als de eigenaar je weet of vermoedt dat de poes zwanger is kan de kliniek weigeren om een afspraak te maken voor sterilisatie. 
  • Geef bij het eerste bezoek aan de kliniek aan de balie de waardebon(nen) met unieke code af of laat de waardebon(en) zien op je telefoon. De bon(nen) heeft de kliniek nodig voor hun administratie. De kliniek kan vragen om je identiteitsbewijs te tonen.

De dierenkliniek maakt met jou een afspraak voor het brengen van de kat(ten). Voor de behandeling moet de kat niet gegeten hebben. Vraag aan de assistent vanaf welk tijdstip je je kat geen voer meer mag hebben. 

Vervoer je kat in een stevig kattenmandje. Heb je dat niet, vraag dan in je  omgeving of aan de dierenvoedselbank of dierenkliniek of dierenasiel om een mandje te mogen lenen. Voorkom dat je kat kan  ontsnappen! 

Na de behandeling van jouw kat zal mogelijk een rompertje of kraag nodig zijn, zodat de kat niet aan de wond kan likken en de wond kan ontsteken. Mogelijk heb je zelf al een kinderrompertje of kraag of kun je dit ergens lenen. Het is heel belangrijk dat de wond schoon blijft om goed te kunnen genezen.  

Dat is natuurlijk vervelend. Maar je kunt mogelijk ook iemand in jouw omgeving vragen de kat(ten) te brengen naar de kliniek en naderhand weer op te halen.  Geef aan dat je geen vervoer kunt regelen als je de waardebon aanvraagt. In hoge uitzonderingssituaties proberen we het vervoer geregeld te krijgen. Houd er rekening mee dat spoedritten bij de Ambulance altijd voor gaan!  Zorg ervoor dat jouw kat(ten) op de afgesproken ophaaltijd in een kattenmandje zitten. Er is helaas geen garantie dat het regelen van vervoer lukt – maar we doen onze uiterste best. 

  • De aan jou gestuurde waardebon, op jouw naam en met uniek nummer, is niet overdraagbaar aan anderen.
  • De waardebon kan niet worden ingewisseld voor geld.  
  • Als er een afspraak is gemaakt voor behandeling van de kat en er is geen tijdige telefonische annulering door jou aan de dierenkliniek gedaan, dan is de kliniek gerechtigd aan jou als eigenaar van de kat(ten) de annuleringskosten in rekening te brengen. Voorkom deze onnodig kosten, en zeg tijdig (uiterlijk 2 dagen van te voren) de afspraak af. Afhankelijk van het aantal beschikbare plekken, kan de dierenkliniek de afspraak opnieuw inplannen of niet.  
  • Een kliniek kan de behandeling van een kat weigeren als het dier een slechte conditie heeft, duidelijk vlooien heeft of een ernstige kwaal, waardoor de dierenarts het onverantwoord vindt de castratie of sterilisatie te verrichten. Als de kat drachtig blijkt is het aan de kliniek om te beoordelen of de sterilisatie wel of niet wordt uitgevoerd. Vermoed je een dracht, bespreek dat dan bij het maken van de afspraak. 
  • Respecteer als klant van de dierenkliniek de huisregels a.u.b. Het niet komen bij een gemaakte afspraak (no show) kan leiden tot het intrekken van de waardebon (nen). Er wordt immers tijd gereserveerd in de agenda van de dierenarts en ok-team. 
  • De organisatie draagt geen verantwoording voor verlies of schade aan jouw eigendommen en/of jouw katten. Ook draagt ze geen verantwoording voor de medische ingreep van jouw kat(ten) verricht door de dierenkliniek.
  • De organisatie is niet verantwoordelijk voor de digitale verzending van de mailberichten. De stichting heeft geen invloed op instellingen m.b.t. goede ontvangst in jouw persoonlijke mailbox. Ook kan de organisaties het door jou opgegeven mailadres niet controleren op goede werking. Check dus a.u.b. je spambox.  
Almere: Aantal dierenklinieken+Katopia (mobiele dierenkliniek)
12 +
Almere: Aantal te behandelen katten
0
almere: waardebonnen zijn bijna op - vraag nog gauw aan!
0

Aanvraagformulier

Houd er rekening mee dat er een beperkt aantal plaatsen is om deel te nemen, dus vol=vol. Deelname is een gunst en géén recht!
BELANGRIJK Lees de voorwaarden goed door.
Heb je per mail de waardebon(nen) ontvangen, BEVESTIG DE GOEDE ONTVANGST VAN DE WAARDEBON(NEN) naar aanvraag@kattencastratie.nl
Wij vernemen dat verstuurde mailberichten soms in de spambox terecht komen! Dus: CHECK JE SPAMBOX!
Deelname Kattencastratie project voor minima
Bent u client bij de Voedselbank Amersfoort?
Indien JA, Uw inkomen is bij de Voedselbank al getoetst. Ga direct door naar vraag: - Voor hoeveel katten doet u een aanvraag?
Indien Nee
Uw gegevens zijn nog niet getoetst. U heeft een uitkering op 120% bijstandsniveau. Vul hieronder uw gezinssamenstelling in.
Stuur ons nooit ongevraagd uw financiële of andere persoonlijke gegevens.
Voor hoeveel katten doet u een aanvraag voor deelname aan het kattencastratie project?

U kunt maximaal 2 katten per huishouden aanmelden vanaf de leeftijd van 6 maanden.
BELANGRIJK Lees dit even door! Controleer uw mail. Met name mail naar een @hotmail, @live of @outlook account komt regelmatig terecht in de spambox.
De waardebon is geldig voor de GRATIS castratie van een kater of sterilisatie van een poes. Ook kunt u tegelijkertijdmet de behandeling van de kat of poes GRATIS uw kat laten chippen. Alléén in deze combinatie.



Wordt u echter afgewezen omdat u niet onder onze regeling valt ook dan ontvangt u een mailbericht.