Hoe kom ik voor deelname in aanmerking?
Een aanvraag voor deelname kan alleen door invulling van onderstaand digitaal aanvraagformulier.
Een aanvraag op andere wijze, per mail, App of per post wordt niet in behandeling genomen. Check voor de zekerheid ook je SPAMBOX op berichten! Soms komt het bij @hotmail, @live of @outlook voor dat de mail niet goed aankomt.
Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor het castreren van de kater of steriliseren van de poes, inclusief -als dat van toepassing is- het gelijktijdig laten chippen en registreren van de chip. Meld je snel aan, want vol=vol.
Deelname is mogelijk als:
- je client bent bij de Voedselbank Amersfoort of
- je leeft van een inkomen dat ligt onder of op 120% bijstandsniveau (zie tabel hieronder).
Per 1 januari 2024 zijn dat de volgende netto bedragen, inclusief vakantietoeslag:
18 jaar tot AOW leeftijd:
- Alleenstaande (ouder) Euro 1.540,60
- Echtpaar of samenwonend: Euro 2.200,85
67 jaar en ouder:
- Alleenstaande (ouder) Euro 1.710,91
- Echtpaar of samenwonend: Euro 2.318,78
Afwijzing:
- als uw inkomen niet onder de gestelde inkomensnorm valt
- of, omdat het aantal beschikbare plaatsen (voor gratis waardebonnen) op zijn en er geen ruimte meer is voor nieuwe aanvragen.
Wij reageren uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van je aanmelding. Check ook je spambox.
Hoe ontvang ik de waardebon(nen) voor het laten behandelen van mijn kat(ten)?
Bij acceptatie door de organisatie van uw aanvraag krijg je een bevestiging per email met daarin de waardebon(nen) met unieke code per kat, zodat je een afspraak kunt maken met een deelnemende dierenkliniek voor de behandeling van jouw kat(ten). Let op: Er is een beperkte termijn voor het kunnen maken van een telefonische afspraak voor de behandeling van jouw kat(ten). Na deze termijn is het maken van een afspraak niet meer mogelijk. Neem contact op met de kliniek om de afspraak te maken en geef aan dat je kater of poes (als dat nog niet is gebeurd) ook gelijktijdig mag worden gechipt. Print de mail met de waardebon(nen) en geef deze af aan de kliniek of toon de mail op je telefoon aan de balie assistente van de dierenkliniek.
Heb je moeite met invullen van het digitale formulier, vraag dan hulp bij een familielid, vrienden of bij een wijkcentrum of de bibliotheek. Of bel met ons team via 085-1304952 toets 4.
De mail met daarin de waardebon bevat jouw naam, unieke code en de vermelding castratie of sterilisatie van een kater of poes, incl. chippen. Je kunt maximaal 2 katten (kater of poes) per huishouden aanmelden vanaf de leeftijd van 6 maanden. Jij ontvangt bij aanvraag voor een tweede kat apart een mail met extra waardebon.
Afspraak maken: Ga naar: Hoe vind ik een dierenkliniek?
LET OP! Check je spambox op ingekomen mail.
Wat moet ik doen als voor een verkeerd dier een waardebon heb aangevraagd?
Het kan voorkomen dat je foutief de aanvraag hebt gedaan en een waardebon hebt ontvangen voor bijvoorbeeld een kater, maar het nodig hebt voor een poes. De ontvangen waardebon kan je gebruiken en je kunt een afspraak maken bij een kliniek. Geef dan wel aan welk dier moet worden behandeld. Informeer direct onze organisatie per mail naar aanvraag@kattencastratie.nl bij welke dierenkliniek je de afspraak hebt gemaakt en geef ons ook het nummer van waardebon. Wij informeren de kliniek tijdig over de wisseling. Let op! Anders is de waardebon bij het brengen van je kat niet geldig voor het dier dat moet worden behandeld en wordt het afgewezen.
Hoe lang is de waardebon geldig?
De periode dat de waardebon geldig is van 4 oktober 2024 tot en met 31 oktober 2024. Binnen deze tijd moet de eigenaar telefonisch een afspraak maken met de kliniek. Deze periode staat ook op de waardebon. Houd er rekening mee dat je tijdig telefonisch een afspraak maakt zodat de kliniek tijd heeft om de operatie te plannen. De dierenarts kan uw afspraak nog op een later moment, tot uiterlijk 15 december 2024, plannen. Maar dan moet de afspraak wel vóór of uiterlijk 31 oktober telefonisch zijn gemaakt in een datum gepland.
Het is aan de dierenkliniek om een behandeling te weigeren. Hierover kan met de stichting overleg worden gevoerd. De stichting kan de geldigheid van de waardebon op dat moment intrekken.
Let op: Ná 31 oktober 2024 kunt u geen waardebon meer bij de stichting aanvragen en met de eerder ontvangen waardebon ook geen afspraak meer maken met de kliniek voor de gratis behandeling van uw kat(ten). De waardebon is dan vervallen.
De waardebon(nen) kunnen niet ingewisseld worden voor geld. De waardebon is alleen te gebruiken voor behandeling van uw kat(ten)
Ik heb de toegezegde waardebon(nen) niet ontvangen. Wat nu?
Als u de waardebon(nen) met uniek nummer niet heeft ontvangen in uw mail, dan kan het zijn dat ze direct in uw spambox zijn gekomen. Check dat eerst. Stuur anders een mailtje naar aanvraag@kattencastratie.nl met uw telefoonnummer, dan bespreken wij met u hoe wij de bon(nen) bij u kunnen aanleveren. Uw waardebon heeft een uniek nummer en is niet overdraagbaar aan anderen.
Hoe vind ik een dierenkliniek?
Klik op onderstaande link en zoek op de kaart een deelnemende dierenkliniek in uw gemeente.
Een dierenkliniek met op de kaart een groen gekleurde pin heeft nog ruimte open voor het maken van een afspraak. Een grijze pin betekent dat er geen ruimte meer is voor nieuwe afspraken.
Een afspraak dient altijd eerst telefonisch te worden gemaakt met de kliniek. Houd er rekening mee dat de uiterste datum om telefonisch de afspraak met de kliniek te plannen 31 oktober 2024 is. Geeft direct naar de assistente aan dat je een waardebon hebt ontvangen voor deelname aan het kattencastratie project.
Geef aan of je komt voor de GRATIS castratie van een kater en/of sterilisatie van een poes en -als dat nog niet is gebeurd- en ook het GRATIS laten chippen en registreren.
Het is belangrijk dat de kat een goede gezondheid heeft, anders kan er niet worden geopereerd. De dierenkliniek kan dan de kat of poes weigeren te behandelen.
Wat moet ik doen voor een afspraak bij de dierenkliniek?
- Je ontvangt van de organisatie een waardebon (of waardebonnen) met unieke code voor gratis behandeling van de kat(ten) en gratis chippen.
- Er dient altijd eerst telefonisch een afspraak te worden gemaakt met de dierenkliniek voor de behandeling. Dit kan vanaf 4 oktober tot uiterlijk 31 oktober 2024. De kliniek reserveert dan een datum wanneer de behandeling van jouw kat kan plaatsvinden. De behandeling kan door de kliniek op een later moment worden gezet.
- Kun je voor jouw kat(ten) geen eigen vervoer regelen en is er niemand in de omgeving die kan helpen? Dan kan je contact opnemen met de Dierenambulance Amersfoort. Natuurlijk geldt dat spoedritten bij de ambulancedienst altijd voor gaan!
- Geef bij het maken van een afspraak aan de dierenkliniek aan of de kat in goede conditie is. Let ook op dat de kat geen vlooien heeft. Als de eigenaar weet dat de poes zwanger is kan geen afspraak worden gemaakt voor sterilisatie.
- Geef bij het eerste bezoek aan de kliniek aan de balie de waardebon(nen) met unieke code af. De bon(nen) heeft de kliniek nodig voor hun administratie. De kliniek kan -naar eigen inzicht- vragen om uw identiteitsbewijs te tonen.
Hoe moet ik mijn kat(ten) aanleveren bij de dierenkliniek? Lees dit goed door!
De dierenkliniek maakt met u een afspraak voor het brengen van de kat(ten). Voor de behandeling moet de kat nuchter zijn. Dus vraag aan de assistente vanaf welk tijdtip u de kat geen voer meer mag geven.
Vervoer uw kat liefst in een kattenmandje. Heeft u dat niet, vraag uw omgeving om een mandje te mogen lenen. Voorkom dat uw kat kan ontsnappen.
Na de behandeling van uw kat zal een rompertje of kraag nodig zijn, zodat de kat niet aan de wond kan likken en de wond kan ontsteken. Een rompertje (petshirt) of kraag kunt u aanschaffen via de dierenkliniek, maar dient u direct zelf aan de kliniek te betalen. Dit valt niet onder de gratis waardebon. Mogelijk dat u zelf al een kinder- rompertje of kraag heeft of dit ergens kan lenen. Het is heel belangrijk dat de wond schoon blijft om goed te kunnen genezen.
Ik heb geen vervoer voor de kat(ten)naar de dierenarts. Wat kan ik doen?
Dat is natuurlijk vervelend. Maar u kunt mogelijk ook iemand in uw omgeving vragen de kat(ten) te brengen naar de kliniek en naderhand weer op te halen. Ook kunt u contact opnemen met de Dierenambulance Amersfoort vragen of zij ruimte hebben om uw kat(ten) te vervoeren. Geef aan dat u deelneemt aan het Kattencastratie project. Voor het vervoeren tijdens de actieperiode hanteert de Dierenambulance een sterk gereduceerd tarief. De kosten dient u wel zelf te nemen. Houd er rekening mee dat spoedritten bij de Ambulance altijd voor gaan! Zorg er dan wel voor uw kat(ten) in een kattenmandje kunnen worden opgehaald.
Wat zijn de verdere voorwaarden?
- Een kliniek kan de behandeling van een kat weigeren als het dier een slechte conditie heeft, duidelijk vlooien heeft of ernstige kwaal, waardoor de dierenarts het onverantwoord vindt de castratie of sterilisatie te verrichten. Als de eigenaar weet dat een poes zwanger is heeft het geen zin een afspraak te maken. Mocht bij onderzoek blijken dat het toch aan de orde is, is het aan de kliniek om te beoordelen of sterilisatie nog wel of niet meer mogelijk is.
- Uit veiligheid moet een kat worden vervoerd in een kattenmandje. Zorg dat jouw kat niet kan vluchten. Een kattenmandje kun je misschien ergens lenen (bij buren of bij de Dierenvoedselbank).
- Een dierenkliniek kan iemand weigeren als grove taal wordt gebruikt of ongewenst gedrag wordt getoond. Ook bij no-show na een gemaakte afspraak kan de kliniek ons melden de waardebon direct in te trekken.
- De organisatie draagt geen enkele verantwoording voor verlies of schade aan jouw eigendommen en/of jouw katten. Ook draagt ze geen verantwoording voor de medische ingreep van jouw kat(ten) verricht door de dierenkliniek.
- De organisatie is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de digitale verzending van de mailberichten met bijlagen. De stichting heeft geen invloed op instellingen m.b.t. goede ontvangst in uw persoonlijke mailbox. Ook kan zij het door u opgegeven mailadres niet controleren op goede werking. Check goed uw spambox.
Aanvraagformulier
BELANGRIJK Lees de voorwaarden goed door. Heb je per mail de waardebon(nen) ontvangen, bevestig ons de goede ontvangst naar aanvraag@kattencastratie.nl
Wij reageren uiterlijk binnen 2 dagen op jouw aanvraag.
Wij vernemen dat verstuurde mailberichten soms in de spambox terecht komen! Dus: CHECK JE SPAMBOX!