Hoe kom ik voor deelname in aanmerking?
Een aanvraag voor deelname kan alleen door invulling van onderstaand digitaal aanvraagformulier.
Een aanvraag op andere wijze, per mail, App of per post wordt niet in behandeling genomen. Check voor de zekerheid ook je SPAMBOX op berichten! Soms komt het bij @hotmail, @live of @outlook voor dat de mail niet goed aankomt.
Deelname is mogelijk als:
- je client bent bij de Voedselbank Amersfoort of
- je leeft van een inkomen dat ligt onder of op 120% bijstandsniveau (zie tabel hieronder).
- Alleenstaande (ouder) Euro 1.570,14
- Echtpaar of samenwonend: Euro 2.243,05
- Alleenstaande (ouder) Euro 1.748,22
- Echtpaar of samenwonend: Euro 2.371,97
Welke inkomsten vallen niet onder uw bijstandsuitkering:
- kinderbijslag;
- kindgebonden budget;
- persoonsgebonden budget (pgb) dat u ontvangt om zorg in te kopen;
- huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. En andere inkomsten op grond van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR);
Afwijzing:
- als jouw inkomen niet onder de gestelde inkomensnorm valt
- of, omdat het aantal beschikbare plaatsen (voor gratis waardebonnen) op zijn en er geen ruimte meer is voor nieuwe aanvragen.
Hoe ontvang ik de waardebon(nen) voor het laten behandelen van mijn kat(ten)?
Bij acceptatie door de organisatie van jouw aanvraag krijg je een bevestiging per email met daarin de waardebon(nen) met unieke code per kat, zodat je een afspraak kunt maken met een deelnemende dierenkliniek voor de behandeling van jouw kat(ten). Let op: Er is een beperkte termijn van 4-10 t/m 31-10 voor het telefonisch kunnen maken van een afspraak voor de behandeling van jouw kat(ten)!
Na deze termijn is het maken van een afspraak niet meer mogelijk. Wél heeft de dierenkliniek na deze periode extra ruimte om een behandeling in te plannen. Neem contact op met de kliniek om de afspraak te maken en geef aan dat je kater of poes (als dat nog niet is gebeurd) ook gelijktijdig mag worden gechipt. Print de mail met de waardebon(nen) en geef deze af aan de kliniek of toon de mail op je telefoon aan de balie assistente van de dierenkliniek.
Heb je moeite met invullen van het digitale formulier, vraag dan hulp bij een familielid, vrienden of bij een wijkcentrum of de bibliotheek. Of bel met ons team via 085-1304952 toets 4.
De mail met daarin de waardebon bevat jouw naam, unieke code en de vermelding castratie of sterilisatie van een kater of poes, incl. chippen. Je kunt maximaal 2 katten (kater of poes) per huishouden aanmelden vanaf de leeftijd van 6 maanden. Je ontvangt bij aanvraag voor een tweede kat apart een mail met extra waardebon.
Afspraak maken met een dierenkliniek: Ga verder naar: Hoe vind ik een dierenkliniek?
LET OP! Check je spambox op ingekomen mail.
Wat moet ik doen als voor een verkeerd dier een waardebon heb aangevraagd?
Het kan voorkomen dat je foutief de aanvraag hebt gedaan en een waardebon hebt ontvangen voor bijvoorbeeld een kater, maar het nodig hebt voor een poes. De ontvangen waardebon kan je gebruiken en je kunt een afspraak maken bij een kliniek. Geef dan wel aan welk dier moet worden behandeld. Informeer direct onze organisatie per mail naar aanvraag@kattencastratie.nl bij welke dierenkliniek je de afspraak hebt gemaakt en geef ons ook het nummer van waardebon. Wij informeren de kliniek tijdig over de wisseling. Let op! Anders is de waardebon bij het brengen van je kat niet geldig voor het dier dat moet worden behandeld en wordt het afgewezen.
Hoe lang is de waardebon geldig?
De dierenarts kan jouw afspraak nog op een later moment, tot uiterlijk 15 december 2024, plannen. Maar dan moet de afspraak door jou wel vóór of uiterlijk 31 oktober telefonisch zijn gemaakt en een datum voor behandeling van de kat(ten zijn gepland. De behandeling kan dus ook na 31 oktober plaatsvinden. Nadrukkelijk wordt nog gemeld: Het gaat hier om de uiterlijke periode voor het telefonisch gemaakt hebben door de eigenaar van de kat(ten) met de dierenkliniek voor het inplannen van de afspraak. Het is aan de dierenkliniek om een behandeling te weigeren. Hierover kan met de stichting overleg worden gevoerd. De stichting kan de geldigheid van de waardebon op dat moment intrekken. Let op: Ná 31 oktober 2024 kun je geen waardebon meer bij de stichting aanvragen. Ook geldt, dat een ontvangen waardebon waarvoor nog geen afspraak telefonisch is gemaakt met de dierenkiniek voor of op deze datum, er geen nieuwe afspraak voor behandeling van jouw kat(ten) meer kan worden gemaakt. De waardebon voor gratis behandeling is dan vervallen. De waardebon(nen) kunnen niet ingewisseld worden voor geld. De waardebon is alleen te gebruiken voor behandeling van jouw kat(ten)
Ik heb de toegezegde waardebon(nen) niet ontvangen. Wat nu?
Als je de waardebon(nen) met uniek nummer niet hebt ontvangen in joue mail, dan kan het zijn dat ze direct in de spambox zijn gekomen. Check dat eerst. Stuur anders een mailtje naar aanvraag@kattencastratie.nl met jouw telefoonnummer, dan bespreken wij met jou hoe wij de gratis waardebon(nen) bij jou kunnen aanleveren.
Hoe vind ik een dierenkliniek?
Klik op onderstaande link en zoek op de kaart een deelnemende dierenkliniek in jouw gemeente.
Een dierenkliniek met op de kaart een groen gekleurde pin heeft nog ruimte open voor het maken van een afspraak. Een grijze pin betekent dat er geen ruimte meer is voor nieuwe afspraken.
Een afspraak dient altijd eerst telefonisch te worden gemaakt met de kliniek. Houd er rekening mee dat de uiterste datum om telefonisch de afspraak met de kliniek te plannen 31 oktober 2024 is. Geeft direct naar de assistente aan dat je een waardebon hebt ontvangen voor deelname aan het kattencastratie project.
Geef aan of je komt voor de GRATIS castratie van een kater en/of sterilisatie van een poes en -als dat nog niet is gebeurd- ook het GRATIS laten chippen en registreren.
Het is belangrijk dat de kat een goede gezondheid heeft, anders kan er niet worden geopereerd. De dierenkliniek kan dan de kat of poes weigeren te behandelen.
Wat moet ik doen voor een afspraak bij de dierenkliniek?
- Je ontvangt van de organisatie een waardebon (of waardebonnen) met unieke code voor gratis behandeling van de kat(ten) en gratis chippen.
- Er dient altijd eerst telefonisch een afspraak te worden gemaakt met de dierenkliniek voor de behandeling. Dit kan vanaf 4 oktober tot uiterlijk 31 oktober 2024. De kliniek reserveert dan een datum wanneer de behandeling van jouw kat kan plaatsvinden. De behandeling kan door de kliniek op een later moment worden gezet.
- Kun je voor jouw kat(ten) geen eigen vervoer regelen en is er niemand in de omgeving die kan helpen? Dan kan je contact opnemen met de Dierenambulance Amersfoort. Natuurlijk geldt dat spoedritten bij de ambulancedienst altijd voor gaan! Voor het transport van een kat zal de Dierenambulance kosten bij u in rekening brengen. Bespreek dus het tarief. Deze kosten vergoedt onze organisatie niet.
- Geef bij het maken van een afspraak aan de dierenkliniek aan of de kat in goede conditie is. Let ook op dat de kat geen vlooien heeft. Als de eigenaar weet of duidelijk vermoedt dat de poes zwanger is kan er geen afspraak worden gemaakt voor sterilisatie.
- Geef bij het eerste bezoek aan de kliniek aan de balie de waardebon(nen) met unieke code af. De bon(nen) heeft de kliniek nodig voor hun administratie. De kliniek kan -naar eigen inzicht- vragen om uw identiteitsbewijs te tonen.
Hoe moet ik mijn kat(ten) aanleveren bij de dierenkliniek? Lees dit goed door!
De dierenkliniek maakt met jouw een afspraak voor het brengen van de kat(ten). Voor de behandeling moet de kat nuchter zijn. Dus vraag aan de assistente vanaf welk tijdtip de kat geen voer meer mag hebben.
Vervoer je kat liefst in een kattenmandje. Heb je dat niet, vraag dan in je omgeving om een mandje te mogen lenen. Voorkom dat je kat kan ontsnappen.
Na de behandeling van jouw kat zal een rompertje of kraag nodig zijn, zodat de kat niet aan de wond kan likken en de wond kan ontsteken. Een rompertje (petshirt) of kraag kun je aanschaffen via de dierenkliniek, maar dient je direct zelf aan de kliniek te betalen. Dit valt niet onder de gratis waardebon. Mogelijk dat je zelf al een kinder- rompertje of kraag hebt of dit ergens kan lenen. Het is heel belangrijk dat de wond schoon blijft om goed te kunnen genezen.
Ik heb geen vervoer voor de kat(ten)naar de dierenarts. Wat kan ik doen?
Dat is natuurlijk vervelend. Maar je kunt mogelijk ook iemand in jouw omgeving vragen de kat(ten) te brengen naar de kliniek en naderhand weer op te halen. Ook kunt je contact opnemen met de Dierenambulance Amersfoort vragen of zij ruimte hebben om uw kat(ten) te vervoeren. Geef aan dat je deelneemt aan het Kattencastratie project. De kosten dient je wel zelf te nemen. Houd er rekening mee dat spoedritten bij de Ambulance altijd voor gaan! Zorg er dan wel voor jouw kat(ten) in een kattenmandje kunnen worden opgehaald.
Wat zijn de verdere voorwaarden?
- De aan jou gestuurde waardebon, op jouw naam en met uniek nummer, is niet overdraagbaar aan anderen.
- De waardebon kan niet worden ingewisseld voor geld.
- Als er een afpraak is gemaakt voor behandeling van de kat en er is geen tijdige telefonische annulering door de eigenaar aan de dierenkliniek gedaan, dan is de kliniek gerechtigd aan jou als eigenaar van de kat(ten) de annuleringskosten in rekening te brengen. Voorkom deze onnodig kosten, dus bij een serieuze reden is het beter tijdig (uiterlijk 2 dagen van te voren) de afspraak te annuleren. Het kan dan wel zijn dat de kliniek geen nieuwe planning meer kan maken, omdat inmiddels andere cliënten een plek hebben gereserveerd en hun agenda volgeboekt is.
- Een kliniek kan de behandeling van een kat weigeren als het dier een slechte conditie heeft, duidelijk vlooien heeft of ernstige kwaal, waardoor de dierenarts het onverantwoord vindt de castratie of sterilisatie te verrichten. Als de eigenaar weet dat een poes zwanger is heeft het geen zin een afspraak te maken. Mocht bij onderzoek blijken dat het toch aan de orde is, is het aan de kliniek om te beoordelen of sterilisatie nog wel of niet meer mogelijk is. Vermoed je een zwangerschap, bespreek het direct bij het maken van de afspraak.
- Uit veiligheid moet een kat worden vervoerd in een kattenmandje. Zorg dat jouw kat niet kan vluchten. Een kattenmandje kun je misschien ergens lenen (bij buren of bij de Dierenvoedselbank).
- Een dierenkliniek kan iemand weigeren als grove taal wordt gebruikt of ongewenst gedrag wordt getoond. Ook bij no-show na een gemaakte afspraak kan de kliniek ons melden de waardebon direct in te trekken.
- De organisatie draagt geen enkele verantwoording voor verlies of schade aan jouw eigendommen en/of jouw katten. Ook draagt ze geen verantwoording voor de medische ingreep van jouw kat(ten) verricht door de dierenkliniek.
- De organisatie is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de digitale verzending van de mailberichten met bijlagen. De stichting heeft geen invloed op instellingen m.b.t. goede ontvangst in jouw persoonlijke mailbox. Ook kan de organisaties het door jou opgegeven mailadres niet controleren op goede werking. Check steeds je spambox.
Aanvraagformulier
BELANGRIJK Lees de voorwaarden goed door.
Heb je per mail de waardebon(nen) ontvangen, BEVESTIG DE GOEDE ONTVANGST VAN DE WAARDEBON(NEN) naar aanvraag@kattencastratie.nl
Wij vernemen dat verstuurde mailberichten soms in de spambox terecht komen! Dus: CHECK JE SPAMBOX!